Bakkeskolen, Realdania og Esbjerg Havn

 

Bakkeskolen har samarbejdet med både Realdania og Esbjerg Havn om mål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund.

Realdania og Esbjerg Havn har i dette forløb stillet eleverne en konkret udfordring om borgerinddragelse i forhold til mål 11: “Hvordan kan man vide, om det der er på Esbjerg Dokhavn, er det som dem der bor i Esbjerg ønsker sig, der skal være på Dokhavnen”.

Eleverne har i forløbet fået lavet nogle billedkort med forskellige ting der kan være på et byområde (for eksempel skoler, butikker og spisesteder), samt lavet et spørgeskema. De har så været i dialog med/stillet spørgsmål til flere end 100 forskellige mennesker både på Dokhavnen og i andre dele af byen. Om hvad folk helst ville have på havnen. De svar der kom ind har de efterfølgende lavet statistik på, så de har kunnet forelægge resultaterne af deres miniundersøgelse for både Realdania og Esbjerg Havn. 

Eleverne fandt også i deres forløb en række ideer til hvad der kan være i en gammel bygning på Dokhavnen (Den gamle karantænestation). Disse ideer har byhistorisk arkiv taget med som del af det samlede idegrundlag til et nyt informationshus, som skal være i den gamle bygning.

Forløbene er blevet sluttet af med at eleverne har givet ideer til en kunstner og en sangskriver om hvad fra forløbet de gerne ville have vist i henholdsvis et kunstværk og en sang.

Ideudviklingskonceptet GenIN (www.genin.dk) og Vervad har i dette forløb arbejdet sammen fra start til slut, for at kunne give eleverne redskaber til at skabe de mange gode ideer i forløbet.